|
Sinemanın Kaçak AşıklarıKaçak âşıklar üzerine bir derleme...
|
Bir zamanlar (1930’lu yıllarda) Amerika büyük bir ekonomik krizle (Büyük Buhran) sallanır, halk da kuru ekmeğe talim olup kapitalizme diş bilerken pek çok soyguncu ortaya çıkmıştı. 24 yaşındaki Bonnie Parker ve 25 yaşındaki Clyde Barrow da o soygunculardan idiler. Genç yaşta banka ve dükkanları soyan, kaçak hayatı yaşayan bu ikili sadece toplumu değil, sinemacıları da etkilemişlerdi. 1934’te çift, polislerce pusuya düşürülüp öldürülmüşlerdi. Ölümlerinden sonra Bonnie ve Clyde’tan etkilenilerek pek çok karakter yaratıldı filmler için. Hazır Edgar Wright’ın yeni filmi Baby Driver gösterime girmişken sinema filmlerindeki kaçak âşıkları derleyeyim istedim.
![resim]()
Baby Driver (2017): Derlemeye bu filmle başlayayım. Daha önceki filmlerinde eğlenceli aksiyon sekanslarına (araba takip sahneleri, kovalamaca sahneleri gibi) imzasını atan yetenekli yönetmen Edgar Wright eğlence konusunda çıtayı yeni filminde de düşürmüyor ve gene kaliteli araba takip sahneleri, heyecanlı kaçış/soygun sahnelerine imzasını atıyor. Baby Driver‘ı bu listeye dahil etmemin nedeniyse merkezdeki çiftin Bonnie ve Clyde’tan esinlenilerek yaratılmaları. Filmin bir yerinde de bir karakter, Baby (Ansel Elgort) ile Debbie’ye (Lily James) bakıp “Bonnie ve Clyde geliyor,” (diğerinin “Bence Bonnie ve Bonnie geliyor,” demesi eğlenceliydi) diyor. Ama Wright, Baby ile Debbie’yi birbirlerine âşık ettirdikten sonra Bonnie ve Clyde gibi âşıklara macera üstüne macera yaşatmıyor. Yani Baby, Clyde gibi banka soyuyor (aslında soyanların ulaşımını sağlıyor ama neticede suça ortak oluyor), ama Debbie, Bonnie’den farklı olarak suça bulaşmıyor. Finale doğruysa çift, Bonnie ve Clyde gibi polislerden kaçmaya çalışıyor. Wright formüllerden fazla kopmasa da eğlenceli ve dinamik kurgusu, enfes soundtracki, etkileyici karakterleriyle yılın en keyifli ve heyecanlı filmlerinden birisine imzasını atmış oldu. Baby ve Debbie çiftini de sevmemek zor doğrusu.
2017 Baby DriverAksiyon / Suç / Dram113 dk
Yönetmen: Edgar Wright Hırsızlık çetelerinin suç mahalinden kaçışını sağlayan yetenekli genç bir sürücü olan Baby (Ansel Elgort), yaptığı işte en iyi olabilmek için kişisel "şarkı listesi"nden güç almaktadır. Rüyalarının kızına (Lily James) rastladığında... 7.5 (617,787 Oy)
![resim]()
The Getaway (1972): İşte tam anlamıyla Bonnie and Clyde filmi. Ama dönem ’30’lar değil, merkezde de Bonnie ve Clyde yok, lakin onları fazlasıyla hatırlatan Doc (Steve McQueen) ve Carol McCoy (Ali MacGraw) merkezde yer alıyor. Sam Peckinpah’ın bu soygun filminde sadece bir kez soygun yapılıyor. Dört yıldır hapiste olan Doc tanıdıkları sayesinde, banka soyma karşılığında hapisten çıkar. Fakat işler beklendiği gibi gitmez ve soygunu planlayan ve uygulayan Doc ile eşi Carol çareyi Meksika’ya kaçmaya çalışmakta bulurlar. Peckinpah’ın Bonnie ve Clyde yorumu tam da Peckinpah’lık bir yorum olmuş. Bonnie ve Clyde birbirlerini severken Doc ile Carol arasında sevgi olduğu kadar şiddet de var [Doc yeri gelir eşini tokatlar mesela (yönetmenin diğer filmlerinde de kadınlara pek iyi davranılmaz. Hatta bu yüzden o dönemlerde Peckinpah’ın kadın düşmanı olup olmadığı tartışılmıştı)]. Aslında denebilir ki Peckinpah film boyunca geleceği muğlak, adeta çoktan tükenmiş bir ilişkiyi anlatıyor. Peckinpah soygun sahnelerini de, araba takip sahnelerini de, çatışma sahnelerini de heyecanlı hale getirmeyi başarırken gerilimin çiftin üzerindeki etkisini de iyi işlemiş. Gene personasına uygun bir rolde karşımıza çıkan McQueen’i izlemek keyifliydi. Bu filmin daha sonra, ’94’te Alec Baldwin ve Kim Basinger’ın başrollerinde yeniden çevrildiğini ama tahmin edileceği üzere kötü eleştiriler aldığını ekleyeyim.
1972 The GetawayAksiyon / Suç / Gerilim123 dk
Yönetmen: Sam Peckinpah Tecrübeli hırsız Carter "Doc" McCoy (Steve McQueen) ve eşi Carol (Ali MacGraw) berbat olan bir soygundan ganimetlerle kaçarlar. Kendilerini kanundan ve hınçlı bir gruptan ve suç patronunun ölümcül vuruş takımından kaçarken bulurlar. Tek amaç vardır:... 7.3 (35,929 Oy)
![resim]()
They Live by Night (1948): Nicholas Ray de kaçak âşıklar temasını işlemekten alıkoyamamıştı kendisini. They Live by Night adını verdiği filminin merkezinde hapis kaçağı Bowie (Farley Granger) yer alıyor. Okumamış, kafası fazla çalışmayan Bowie iki yaşlı adamın da ittirmesiyle bankaları soyar. Aslında Baby gibi aracı kullanır sadece. Ray bir yandan Bowie’nin soygunculuğuna, beri yandan da genç Keechie’ye (Cathy O’Donnell) âşık oluşuna odaklanır. Bir süre sonra öykünün merkezine bu aşk yerleştirilir ve pek çok filmde olduğu gibi Keechie’yle Bowie’nin polislerden kaçışlarına, Peckinpah’ın filminde olduğu gibi Meksika’ya ulaşmaya ve kendilerine yeni bir hayat kurmaya çalışmalarına odaklanılır. Ray’in filmi kaliteli. Gençlerin dertlerini daha sonra Rebel Without a Cause‘da da işleyen Ray burada da ’30’ların krizini, bu krizin gençler üzerindeki etkilerini iyi bir şekilde işlemiş. Aslında kaçak âşıklar konusunu işleyen her yönetmenin gençlerin suça yönelişi üzerine kafa patlattıklarını, filmlerinde de bu nedenlerin üzerinde durmaya çalıştıklarını söyleyebiliriz. Gerçi bu filmlerin en yeni halkası Baby Driver‘da suça yöneliş yüzeysel bir şekilde işlendi.
1948 They Live by NightSuç / Kara Film / Romantik95 dk
Yönetmen: Nicholas Ray 1930’lu yıllarda, üç mahkum Mississippi’deki hapishane çiftliğinden kaçar. Aralarında hapishanede 7 yıl geçiren ve masumiyetini kanıtlamak isteyen 23 yaşındaki Bowie de vardır. Bowie dağlarda bir kulübe bulup yeni aşkı Kitty ile mutlu mesut yaşamanın... 7.4 (9,450 Oy)
![resim]()
Badlands (1973): Son on yılını birbirinden sıkıcı ve kötü filmlerle (To the Wonder, Knight of Cups, Song to Song) heba eden usta yönetmen Terrence Malick inanmayacaksınız (!!) ama bir zamanlar sağlam senaryolu, enfes filmler çekiyor, doğaya daha iyi odaklanıyordu. İşte o enfes filmlerinden birisi de Badlands. ’73’te vizyona giren film iki âşığa, Kit (Michael Sheen) ve Holly’e (Sissy Spacek) odaklanıyor. 25 yaşında, James Dean’e öykünen Kit’le müzik eğitimi alan, okulda pek popüler olmayan Holly’nin yolları bir gün kesişiyor ve bu çift ardından (Bonnie’yle Clyde gibi bir çift olup) suç işliyorlar. Filmi enfes kılan şeylerden ilki iki karakterini de çok iyi işlemiş olması. Öykü 73’ten önce de pek çok yönetmence işlenmiş bir öykü: Toplumun dikkatini çekmeyen iki genç insanın birbirlerine âşık olmaları, ilişkilerini yürütmeye çalışırlarken polislerden kaçmaları, suç işlemeleri. Badlands bu öyküdeki karakterlerini alabildiğine derinleştiren filmlerden. Diyaloglar, Holly’nin anlatıcılığı, görüntü yönetmenliği her şey dört dörtlük. Ne kadar iyi olduğunu ise Malick’in son filmleriyle karşılaştırdığımızda daha iyi anlıyoruz. Lafı uzatmayayım, Badlands hem Malick’in, hem de kaçak âşıklar temalı filmlerin en iyilerinden.
1973 BadlandsSuç / Dram94 dk
Yönetmen: Terrence Malick "Badlands", 1973 tarihi bir gerilim filmi. Charles Starkweather ve Caril-Ann Fugate’in 1958 yılında işledikleri vahşi cinayetler beyazperde'ye aktarıldı. Gerçek olaylardan ilham alınan bu yapımda, gençlerin içlerindeki büyük boşluk ve bunaltı,... 7.7 (78,830 Oy)
![resim]()
Ain’t Them Bodies Saints (2013): Baby Driver‘dan önce kaçak âşıklar teması bağımsız film Ain’t…‘te de işlenmişti. David Lowery bu ilk filminde Malick’in izinden gittiğini belli ediyordu. Badlands‘te olduğu gibi bu filmin de merkezinde suçlu bir adam, Bob (Casey Affleck), bu adama âşık olan bir kadın, Ruth (Rooney Mara), var. Ruth, Holly gibi suçsuz. Badlands‘te Holly erkeklerin (baba, sevgili, koca) hükümranlığını hemencecik kabul eden bir karaktere sahip birisi olarak yansıtılır. Holly suç işlemiyor, Ruth da. Bob ise Kit’i hatırlatır, suç işler, Kit gibi çok âşıktır. Lowery filmin sinematografisinde, doğayı merkeze alış şeklinde, filmin yavaş temposunda da Malick’i hatırlatır. Bence ortalamayı aşamayan bir film bu film. Ama düşününce Malick’in son filmlerinden daha nitelikli olduğunu da söyleyebilirim (evet, bu denli başarısız buluyorum Malick’in son işlerini).
2013 Ain't Them Bodies SaintsSuç / Dram / Romantik96 dk
Yönetmen: David Lowery Ruth ve Bob, Teksas'ın suç dolu topraklarında tozu dumana katan bir çifttir. 1970'leringetirdiği bütün kanunsuzluklar, tehditler ve ihanetler onların hayatının bir parçasıdır ve dahası birbirlerine çok âşıktırlar. Bir gün polislerle bir çatışmaya girerler... 6.4 (22,936 Oy)
![resim]()
Moonrise Kingdom (2012): Wes Anderson’ın başlangıcından sonuna dek eğlendiren filmi Moonrise Kingdom‘ın merkezinde iki çocuk -Sam (Jared Gilman) ve Suzy (Kara Hayward)- yer alıyor. Bu listedeki ve bu türdeki diğer filmlerin merkezlerinde yetişkinler yer alırken Anderson kaçak âşıklar temasını çocuklara uyarlayıp bu filmlerden farklı bir yola sapıyor. Yetim Sam, ailesinden bıkmış Suzy’i görünce ona âşık olur, sonra bu iki çocuk birlikte kaçarlar. Anderson iki çocuğun sorunlarını, Suzy’nin ailesiyle problemlerini işlerken büyüklerin de dertlerini ve sırlarını es geçmiyordu. Moonrise Kingdom “kaçak âşıklar” temasını en eğlenceli şekilde işleyen filmlerden. Renkleri, setleri, mekânları, oyuncuları, kurgusu ve müzikleriyle gayet başarılı bir film.
2012 Moonrise KingdomMacera / Komedi / Dram94 dk
Yönetmen: Wes Anderson Samimi ve içten aile hikayeleri ile kendi hatırı sayılır derecede bir hayran kitlesi oluşturan Amerikalı bağımsız filmlerin yönetmeni Wes Anderson'ın yeni filmi Moonrise Kingdom, birbirinden ünlü oyunculardan oluşan kadrosu ile yine yönetmenin kendine has... 7.8 (367,741 Oy)
![resim]()
Boxcar Bertha (1972): 70’lerde popüler olan kaçak âşıklar temasını efsane yönetmen Martin Scorsese de bir filminde, Boxcar Bertha‘da işlemişti. Diğer yönetmenler sınıf çatışmasını-mücadelesini bu filmlerinde pek işlemezlerken Scorsese odağa bu mücadeleyi koyar. Scorsese ilk kez işçi sınıfına, işçi sınıfın dertlerine ve mücadelelerine odaklanır bu filminde. Tabii beri yandan da kaçak âşıklar temasına Bertha (Barbara Hershey) ve sevgilisi üzerinden değinir. Bertha bir çeteye dahil olur ve pek çok filmde olanlar bu filmde de vuku bulur. Scorsese’nin en iyi filmlerinden değil şüphesiz ama işçi sınıfını, kaçak âşıklar temasını işlemesiyle izlenmeyi hak ediyor.
1972 Boxcar BerthaSuç / Dram / Romantik88 dk
Yönetmen: Martin Scorsese 1930'lardaki Büyük Buhran döneminde geçen film, babası öldükten sonra bir sendika organizatörüyle birlikte yaşamaya başlayan Bertha'nın kendini suçun ortasında buluşunu anlatıyor.... 6.0 (11,011 Oy)
Diğer Filmler: Godard da Breathless (1960) filmiyle kaçak âşıklar temasına odaklanmıştı. Bu film de türün farklı işlerinden. Godard formüllere, klişe olay örgüsüne prim vermeyen bir yönetmen, haliyle filmi de diğerlerinden farklı oluyor. Brad Pitt’in kariyerinin en iyi performanslarından birisini verdiği Kalifornia (1993) filmini de anmak gerek. Pitt son derece kaba, görgüsüz, itici ve suçlu bir karakterde -Early- karşımıza çıkar. Film, Early’nin Adele’le (Juliette Lewis) ilişkisine odaklanıyor. Ortalamayı aşamadığını belirtmek gerek. Quentin Tarantino’nun senaryolarını yazdığı True Romance (1993) ve Natural Born Killers (1994) filmlerini de anmamak olmaz. Tarantino’nun yazdığı sırayla Tony Scott ve Oliver Stone’un yönettikleri bu filmler de bu temayı işler. Anlaşılacağı üzere pek çok yönetmen Bonnie ve Clyde benzeri karakterler yaratıp bu karakterlerin suça bulaşmalarına odaklandı. Bu konu halen güncelliğini koruyor.
1960 À bout de souffleSuç / Dram90 dk
Yönetmen: Jean-Luc Godard Michel Poiccard küçük çaplı hırsızlıklar yapan, gangster adayı genç adamdır. En son Marsilya'da yaptığı bir araba hırsızlığı yüzünden başı derde girmiştir. İstemediği halde bir kişinin ölümüne neden olan Michel Paris'e gelir ve daha önce birkaç... 7.7 (88,393 Oy)
1993 KaliforniaSuç / Dram / Gerilim117 dk
Yönetmen: Dominic Sena Üniversiteden yeni mezun olmuş genç bir gazeteci ve sevgilisi, ülkeyi arabayla gezerek, seri katiller hakkında yazacakları kitap hakkında araştırma yapmaktadırlar. Amaçları bu seri katillerin yaşadığı ve cinayetlerini gerçekleştirdikleri mekanları gezmektir.
Yolda... 6.7 (58,630 Oy)
1993 True RomanceSuç / Dram / Romantik119 dk
Yönetmen: Tony Scott Yeni evli çift Christian ile Patricia çok ilginç tanışmaları, yıldırım aşkı ve hemen ardından gelen evlilikten sonra ellerine geçen bir bavul dolusu uyuşturucuyla Detroit'ten Los Angeles'e gitmektedir. Bu uyuşturucuyu orada satıp kendilerine iyi gelecek sağlamayı... 7.9 (243,807 Oy)
1994 Natural Born KillersSuç / Dram118 dk
Yönetmen: Oliver Stone Senaryosunu Quentin Tarantino'nun yazdığı filmi Oliver Stone yönetmiş ve bunun yüzünden araları açılmıştı. Mickey ve Mallory birbirlerini seven ama 'doğuştan katil' olan iki aşık. Yaşadıklarını öldürerek hissedebiliyorlar belki de. Ancak 90'ların... 7.2 (253,052 Oy)
Yazar: Can Rende
Kaynak: bakınız
|
Tarih: 02 Temmuz 2017 00:11
|
|